فلسفه ربانی؛ از میراث گذشته تا نظام‌سازی تمدنی
20 بازدید
موضوع: فلسفه

۲۳/۸/۱۴۰۴

فلسفه ربانی؛ میراث گذشته، نوآوری امروز، و افق تمدن فردا

۱. مقدمه

  • نیاز نظام‌ساز: امروز ایران و جهان اسلام بیش از هر زمان به فلسفه‌ای نظام‌ساز و تمدن‌ساز نیاز دارند.
  • امتداد و ابتکار: فلسفه ربانی میراث گذشته را پاس می‌دارد و نوآوری‌های تازه‌ای برای تمدن‌سازی عرضه می‌کند.

۲. بزرگان گذشته (میراث فلسفی)

  • فارابی: نظام‌ساز در فلسفه اسلامی؛ پیوند فلسفه و سیاست.
  • ابن‌سینا: دستگاه علمی و فلسفی منسجم؛ اثرگذاری بر آموزش و پزشکی.
  • سهروردی: حکمت اشراق؛ تلفیق عقل و نور.
  • ملاصدرا: حکمت متعالیه؛ ترکیب عقل، شهود و وحی.
  • علامه طباطبایی: تفسیر المیزان؛ نظام‌سازی قرآنی در فلسفه و کلام.

فیلسوفان غربی الهام‌بخش

  • افلاطون: جمهوری؛ نمونه کلاسیک فیلسوف نظام‌ساز.
  • کانت: نظام اخلاقی و معرفتی منسجم.
  • هگل: دیالکتیک و نظام فلسفی جامع.
  • راسل: نقد نظام‌های سنتی و تلاش برای عقلانیت مدرن.

۳. اندیشمندان معاصر ایران

  • امام خمینی (ره): تلفیق عرفان، فلسفه و فقه؛ نظریه ولایت فقیه و نظام‌سازی سیاسی ـ اجتماعی.
  • رهبر انقلاب: استمرار و توسعه نظام‌سازی در عرصه‌های فرهنگی، علمی و تمدنی؛ تأکید بر تمدن نوین اسلامی.
  • علامه طباطبایی: تفسیر المیزان؛ نظام‌سازی قرآنی در فلسفه و کلام.
  • شهید مطهری: فلسفه و تربیت اسلامی؛ تلاش برای نظام‌سازی فرهنگی.
  • آیت‌الله بهشتی: طراحی نظام حقوقی و آموزشی در جمهوری اسلامی.
  • محمدباقر صدر: «اقتصادنا» و «فلسفتنا»؛ نظام‌سازی اقتصادی و فلسفی.
  • سید حسین نصر: سنت‌گرایی فلسفی؛ بازخوانی حکمت اسلامی در جهان مدرن.
  • غلامحسین دینانی: احیای فلسفه اسلامی و گفت‌وگو با فلسفه غرب.
  • عبدالکریم سروش: نوآوری در دین‌شناسی و معرفت‌شناسی؛ بازتعریف نسبت دین و عقل.
  • موسی نجفی: نظریه تمدن نوین اسلامی و بازخوانی تاریخ اندیشه ایران.
  • حبیب‌الله بابایی: پژوهش در حوزه تمدن‌سازی و فلسفه اجتماعی.

۴. نوآوری‌های جهانی در جهان اسلام

  • سیدمحمد نقیب العطاس: نظام‌سازی معرفتی در مالزی؛ فلسفه آموزش اسلامی.
  • عثمان بکار: فلسفه علم اسلامی و تمدن‌سازی علمی.
  • اکمل‌الدین احسان اوغلو: بازسازی نهادهای علمی جهان اسلام.
  • زکی میلاد: فلسفه تمدن و نوآوری در اندیشه اجتماعی.

۵. فلسفه ربانی؛ تمایز و نوآوری

  • تمرکز بر خانواده و رزق: فلسفه ربانی میراث‌ها را در خود دارد، اما خانواده و رزق را محور تمدن می‌گیرد.
  • نظام‌سازی عملیاتی: فاصله از پراکنده‌گویی؛ تمرکز بر مدل‌های عملی در آموزش، اقتصاد و فرهنگ.
  • نمونه‌های عملی: پروژه سعا (یادگیری بر پایه لذت و انرژی)، طراحی جشنواره‌های شهری، تولید کتاب‌های رایگان برای عموم.

۶. نتیجه‌گیری

  • امتداد سنت: فلسفه ربانی ادامه سنت است و فصل تازه‌ای در تاریخ اندیشه ایران و جهان اسلام می‌گشاید.
  • ظرفیت بومی-جهانی: این فلسفه هم تمدن‌ساز است و هم قابلیت ارائه به‌عنوان نظامی بومی و جهانی را دارد.
«فلسفه ربانی؛ میراث گذشته، نوآوری امروز، و افق تمدن فردا.»

منابع